top of page

Creativiteit

Creatief met Talent

Is de leerling die technisch perfect werk maakt, creatief? Is de leerling met veel fantasie en verbeelding creatief?

Of is de creatieve leerling nieuwsgierig, volhardend, gedisciplineerd, vindingrijk en samenwerkend?

Competenties

Aan de basis van creativiteit ligt het onderzoeken, creëeren, reflecteren,  en het presenteren, samenwerken en zelfstandig werken. 

...creativiteit kan de ruimte krijgen als individuele leerlingen en groepen van leerlingen veel ideeën kunnen genereren, dieper op ideeën kunnen ingaan, de motivatie, openheid en moed hebben om nieuwe en ongewone ideeën te verkennen, en bereid zijn en de mogelijkheid hebben om naar hun innerlijke stem te luisteren... (Treffinger, 1996).

Sculptures in Rows
Schilderen van de kunstenaar een muursch

Observeren - Feedback

De leerling is aan het werk. Als docent kan jij goed observeren en heb jij het vermogen met de leerling in gesprek te gaan en hem/haar feedback te geven.

Naast jouw kwaliteiten als docent draagt ook het formatief evalueren nadrukkelijk bij aan de ontwikkeling van de creativiteit van de leerling. Juist door onderdelen in het proces zichtbaar en dus bespreekbaar te maken krijgt de leerling een helder overzicht van zijn kunnen en kan nu daadwerkelijk er mee aan de slag. Als docent zorg jij voor een prettige en veilige werksfeer in de klas. 

Dit leest de leerling over het beoordelen van de theorie (DIGIwerkboek) en de praktijk (Dummy).

bottom of page