top of page

Creativiteit

Creatief met Talent

Is de leerling die technisch perfect werk maakt, creatief? Is de leerling met veel fantasie en verbeelding creatief?

Of is de creatieve leerling nieuwsgierig, volhardend, gedisciplineerd, vindingrijk en samenwerkend?

​

Competenties

Aan de basis van creativiteit ligt het onderzoeken, creëeren, reflecteren,  en het presenteren, samenwerken en zelfstandig werken. 

​

...creativiteit kan de ruimte krijgen als individuele leerlingen en groepen van leerlingen veel ideeën kunnen genereren, dieper op ideeën kunnen ingaan, de motivatie, openheid en moed hebben om nieuwe en ongewone ideeën te verkennen, en bereid zijn en de mogelijkheid hebben om naar hun innerlijke stem te luisteren... (Treffinger, 1996).

Sculptures in Rows
Schilderen van de kunstenaar een muursch

Observeren - Feedback

De leerling is aan het werk. Als docent kan jij goed observeren en heb jij het vermogen met de leerling in gesprek te gaan en feedback te geven.

​

Het formatief evalueren draagt nadrukkelijk bij aan de ontwikkeling van de creativiteit van de leerling. Juist door onderdelen in het proces zichtbaar en dus bespreekbaar te maken krijgt de leerling een helder overzicht van het kunnen en kan nu daadwerkelijk er mee aan de slag. Als docent zorg jij voor een prettige en veilige werksfeer in de klas. 

​

​

DSC00953.JPG
7f0f8f2d-f655-4028-aae1-9b647fa90790_edi
DSC02589.JPG
DSC02584_edited.jpg

Als docenten willen we dat onze leerlingen naar kunst kijken, er over praten en anderen kunnen uitleggen waar het nu eigenlijk allemaal om draait. Wij leren ze kijken, stapje voor stapje. Ieder nieuw kunstwerk is een nieuwe ervaring.           Peter Schipper

logo%20LinkedIn_edited.jpg
bottom of page