Door werkzaamheden aan de website zullen niet alle onderdelen volledig beschikbaar zijn (tot 07-09-2024).
De creatieve leerling is nieuwsgierig, vindingrijk, gemotiveerd, werkt samen en kan presenteren.
KiB Kunstbeschouwing en de twee kaartensets Vorm en Compositie zijn gewoon te bestellen.
KiB Theorie & Praktijk (werktitel) zal begin oktober verschijnen.
...Vanaf 2024 is het Werkboek Kunst is Blauw niet meer verkrijgbaar.
...Vanaf 2025 zullen ook de digitale versies lesboek en werkboek niet meer verkrijgbaar zijn.
Motivatie
Intrinsieke Motivatie
Als docent wil je dat je leerlingen betrokken zijn bij de les. Een betrokkenheid die zich uit in zelfstandigheid, een vertrouwen in eigen kunnen en een zekere binding met medeleerlingen en docent.
Motivatie en Creativiteit
Autonomie, Competentie en Verbondenheid maken de leerling intrinsiek gemotiveerd. Het is de basis om creativiteit de ruimte te geven.
Amerikaanse onderzoekers Deci en Ryan (1985, 1991) stellen dat een intrinsiek gemotiveerde leerling nieuwsgierig, zelfsturend en vol zelfvertrouwen is.
De leerling past zich aan, staat open voor nieuwe dingen en zet door als het moeilijk wordt. Dit zijn de competenties die de gemotiveerde leerling helpen om creativiteit de ruimte te geven.
Het Stappenplan Creatief Proces
Jij kent als docent jouw leerlingen. Jouw rol is ondersteunend, stimulerend, observerend, faciliterend en ruimte scheppend.
Je houdt zicht op de behoeftes van de leerling aan autonomie, verbondenheid en competentie. Loop door de klas en praat met de leerling, het zijn jouw leerlingen dus jij zal prima aanvoelen hoe het gaat met die leerling. Die zal zich gezien en begrepen voelen.
Het Stappenplan Creatief Proces geeft je alle mogelijkheid en ruimte je leerlingen te stimuleren en uit te dagen. Door regelmatig feedback te geven op de vorderingen in het proces, formatief evalueren, ondersteun je de leerling in het vergroten van het vertrouwen in zichzelf en in het zelfstandig werken. Groepswerk is een belangrijk element in het maken en onderhouden van verbondenheid met de leeromgeving.