top of page

Werkboek

Weten en Kunnen

Ieder hoofdstuk start met een samenvatting van dat hoofdstuk waarin de leerling wordt duidelijk gemaakt wat die aan het eind van het hoofdstuk weet over kunst en kan

met kunst. 

Met behulp van het formatief evalueren (OBIT) houden jij en de leerling controle over het leerproces.  

Alle opdrachten zijn gekoppeld aan leeractiviteiten:  

OBIT onthouden, begrijpen, integreren, toepassen. 

Kijken en Zien

Kijken naar kunst kan de leerling nog niet alleen. Als docent wil jij de leerling hierin begeleiden.

 

Met behulp van het Begrijpend Kijken, dat is bekijken, ervaren, beschrijven, analyseren en uitleggen, maak je de leerling wegwijs in de wereld van de kunsten. 

En het maakt niet uit of je dat nu doet in de klas of 'live' voor het kunstwerk in het museum... 

Basis in vier stappen

Het proces van het Begrijpend Kijken in vier stappen:

1.  Visuele Database:

    maak kennis met het kunstwerk (bekijken, ervaren)

2. Thuis naar het museum: 

    maak kennis met de kunstenaar (bekijken, ervaren)

3. Periodiseren: 

    alles op een rijtje (bekijken, analyseren, uitleggen)

4. TOP 2:

    mooi en/of lelijk (beschrijven, analyseren, uitleggen)

30 minuten kijken naar kunst

... "Niet korter en niet langer. Bijvoorbeeld 30 minuten kijken naar kunstwerken uit de Gouden Eeuw.  Niemand dwingt je om het mooi te vinden, om het bijzonder te vinden, dat doe je uiteindelijk allemaal zelf. Je krijgt ook geen overhoring over hoe goed je gekeken hebt. Als je maar rustig en aandachtig kijkt. ’t Is maar 30 minuten.

Het lijkt op wat je doet bij Nederlands of Engels, lezen in de les, in stilte en in rust. 30 minuten lang".

bottom of page