top of page

Lesboek Plus

Weten en Kunnen

Ieder hoofdstuk start met een samenvatting van dat hoofdstuk waarin de leerling wordt duidelijk gemaakt wat die aan het eind van het hoofdstuk weet over kunst en kan

met kunst. 

​

Met behulp van het formatief evalueren houden jij en de leerling controle over het leerproces.  

​

Kijken en Zien

​

Met behulp van het Kunstanalysemodel Onderbouw  en het Begrijpend Kijken, is de leerling  in staat kunstwerken te analyseren. Voor de Hedendaagse Kunst wordt de TABULA ingezet. 

​

Bij zowel de digitale kunstbeschouwing les (Thuis naar het Museum) als de fysieke les in het museum is de eerste kennismaking met het kunstwerk altijd vanuit de intuïtie....leg uit...

30 minuten kijken naar kunst

... "Niet korter en niet langer. Bijvoorbeeld 30 minuten kijken naar kunstwerken uit de Gouden Eeuw.  Niemand dwingt je om het mooi te vinden, om het bijzonder te vinden, dat doe je uiteindelijk allemaal zelf. Je krijgt ook geen overhoring over hoe goed je gekeken hebt. Als je maar rustig en aandachtig kijkt in stilte en in rust.

30 minuten lang".

DSC00953.JPG
7f0f8f2d-f655-4028-aae1-9b647fa90790_edi
DSC02589.JPG
DSC02584_edited.jpg

Als docenten willen we dat onze leerlingen naar kunst kijken, er over praten en anderen kunnen uitleggen waar het nu eigenlijk allemaal om draait. Wij leren ze kijken, stapje voor stapje. Ieder nieuw kunstwerk is een nieuwe ervaring.           Peter Schipper

logo%20LinkedIn_edited.jpg
bottom of page